CTC 1200

HUMPILA
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 09 apr, 2008 22:48
Ort: ÅMÅL

CTC 1200

Inlägg av HUMPILA »

Funderar på att köpa en ctc 1200. Är det en bra panna att elda pellets med?
För och nackdelar?
Bergvärme Thermia Diplomat 8 KW installerat 2017
Hus:Trähus på 120kvm i två plan+72 kvm källare, byggt 1950
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: CTC 1200

Inlägg av Roli »

Om du använder forumets sökfunktion så får du fram ett antal trådar där det diskuteras kring CTC 1200.
Pannbeteckningen har varit uppe ett antal gånger redan.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
HUMPILA
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 09 apr, 2008 22:48
Ort: ÅMÅL

Re: CTC 1200

Inlägg av HUMPILA »

Okej. Kollar sökfunktionen.
Bergvärme Thermia Diplomat 8 KW installerat 2017
Hus:Trähus på 120kvm i två plan+72 kvm källare, byggt 1950
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: CTC 1200

Inlägg av bergatorparen »

Som ägare till en 1200 kan jag säga så här: Det är en mycket effektiv panna, men nackdelen är att den är trång - mycket trång så att brännaren får kämpa på - vilket sliter på röret, för rörbrännare är den sortens brännare som är enklast att använda ihop med 1200 pannan. Den har mycket liten askvolym vilket innebär uraskning och sotning varje eldad 300 liters veckorförråd. Pannan är förvisso rejäl och välbyggd - men frågan är om det uppväger nackdelarna? Beräkna glatt att tillbringa sammantaget 1 timme i veckan i pannrummet under eldningssäsong med påfyllning av veckoförråd, sotning och uraskning av panna.

Är du villig att acceptera dessa nackdelar, så är fördelen med pannan att den är mycket ekonomisk i drift, och med rätta brännaren så ger den god varmvattenkomfort. Den är servicevänlig med alla funktioner samlade innanför den gråa instrumentpanelen som lossas med 3 skruvar och hänger i 2 stroppar.

Av de billiga begagnat pannorna är den bland de bättre - men har du ekonomiskt utrymme för det, så skaffa en panna som ger dig som ägare lite mer andningsutrymme. Min sotare sade det så här, när jag berättade om hur ofta jag finge rengöra pannan:"Jag avundas dig inte!"

Men om du nu skall skaffa en CTC 1200 panna, så se till att det är en 40 kW design med 9 tubrör - annars är du begränsad till ca 12 - 13 kW (för 25 kW versionen - i betydelsen oljeeffekt)
Passande brännare:
  • BAXI Eurofire
    Janfire NH
    PellX 20 kW
    NyMo 150
    KMP PX22
    SWEBO PB20
    EnergiBiten BioBjörn 18 kW
    Effecta Supra Aero
Avrådes: Viking Bio på grund utav svagt brännarrör som måste bytas ofta. Undvik dessutom KMP PX21 eftersom denna brännaren var en riktig "test bed" där man lät kunderna vara "testpiloter". ULMA har samma problem som Viking Bio, och Green Energy 20 kW har marknadens sämsta garantivillkor parad med ett mycket högt pris.

Gå in på de olika leverantörernas hemsidor, ladda ner och läs manualerna inte produktbladen, för de olika brännarna så ser du snabbt vilken du kan komma överens med.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
HUMPILA
Fröträd
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 09 apr, 2008 22:48
Ort: ÅMÅL

Re: CTC 1200

Inlägg av HUMPILA »

Fungerar min gula janfire till den pannan?

Du bergatorparen.nämnde aldrig den brännaren.
Bergvärme Thermia Diplomat 8 KW installerat 2017
Hus:Trähus på 120kvm i två plan+72 kvm källare, byggt 1950
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: CTC 1200

Inlägg av bergatorparen »

Janfire Flex Gul saknar vad jag vet el tändning, samt att den brinner snett uppåt vilket innebär att den måste förses med en 90 graders lågriktare för att fungera i denna pannan eftersom takhöjden i brännkammaren är mycket låg. Jag skall inte säga att den inte funkar, men jag ser för mig en mycket bökig eldning med ständiga problem med avlagringar från underhållselden - och underhållseld i en brännare med 90 graders lågriktare tycker jag verkar som ett recept på besvär. I ditt ställe skulle jag nog fundera på antingen en nyare Flex A med eltändning - eller en rörbrännare. Läste jag inte fel så är din brännare en 1998 års modell, vilket ju gör att den nog börjar komma i den åldern då det kan bli lite besvärligt att få tag på reservdelar. En 7 - 8 år yngre Flex A går för kring 7 - 9 000 kronor, och är mer modern och bekväm. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: CTC 1200

Inlägg av ronald »

Då är väl din nuvarande Ctc 265 en bättre Olje)/pellepanna
Är den på på väg utför branten" eller nåt?

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: CTC 1200

Inlägg av danei »

Du kan läsa inläggen om CTC1100 också. Det är samma panna med annan front vad jag förstår.
Men jag håller med om omdömet, en effektiv panna som är jobbig att aska ur, man måste dessutom göra det ofta. Det är ingen panna jag skulle installera, jag slängde ut min och installerade en begagnad pellux. Men än har jag inte så mycket erfarenheter om den så att jag ska uttala mig om skillnaderna.
Jag körde med en biona, det funkar också.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: CTC 1200

Inlägg av Stroker »

måste fungera utmärkt med Bionordic oxå..
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: CTC 1200

Inlägg av Eldvin »

En liten fundering,,Va är det som skilljer PX21 mot Px 22???? Eftersom 22:an verkar så mycke bättre??
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: CTC 1200

Inlägg av bergatorparen »

Det som skiljer är:
  • Styrsystemet - bättre/mer modern programmering
    Inre brännarrör - inte längre förslitningsdetalj, men beräknat att vara.
    Tändningssystemet - PTC = Positive Temperature Coefficient som innebär att det inte kan överhettas
    Högre verkningsgrad genom bättre förbränningsprocess genom förbättrad placering av lufthål
    Bättre fläktstyrning
Och det är bara det jag vet om, det kan säkerligen vara flera saker. PX22 har skapats med de erfarenheter som PX21 kunderna gjorde - så skulle rättvisan ske, skulle alla som har en gammal PX21, fått en rejäl rabatt på en ny PX22.Bild

Den bättre och mer moderna programmeringen och det toppmoderna PTC tändsystemet gör att Pang-I-Pannrummet är ett minne blott.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: CTC 1200

Inlägg av Torsten »

Tycker det verkar som lappa och laga på en gammal hopplös konstruktion.
Andra brännarkonstruktörer löste ju KMP problemen för 7-8 år sedan.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: CTC 1200

Inlägg av bergatorparen »

Jag vet inte om jag vill gå så långt, men problemet med rörbrännare är ju att själva konstruktionen inte har någon naturlig väg att gå vidare. Rörbrännarna är utsökt effektiva eftersom röret medger tillsats av förvärmd sekundär och tertiärluft - som ger en ökning i effektivitet om ca 7 - 8 procentenheter om vi gör jämförelse med brännare av typ IWABO Villa S1X och S2. Priset man får betala är att rören får ta bögstryk - i synnerhet i trånga pannor som ju oftare än inte är just de pannor där rörbrännaren kommer till användning.

Min nästa brännare blir antingen en BioBjörn 18 eller en Janfire NH eftersom jag är lite less på att ängslas för att innerröret skal spricka mellan två sotningar så att jag får det samma hästajobbet som jag hade 2009. Overdahl i Danmark har tagit fram några intressanta pelletsbrännare där man ersatt den hårdast utsatta biten av brännkammaren med keramik

Bild

Om detta är bra eller dåligt, får tiden uppvisa.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Anders_Nilsson
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 23 nov, 2011 08:05
Ort: Göteborg

Re: CTC 1200

Inlägg av Anders_Nilsson »

bergatorparen skrev:Som ägare till en 1200 kan jag säga så här: Det är en mycket effektiv panna, men nackdelen är att den är trång - mycket trång så att brännaren får kämpa på - vilket sliter på röret, för rörbrännare är den sortens brännare som är enklast att använda ihop med 1200 pannan.

..... KLIPPT ......

Passande brännare:
  • BAXI Eurofire
    Janfire NH
    PellX 20 kW
    NyMo 150
    KMP PX22
    SWEBO PB20
    EnergiBiten BioBjörn 18 kW
    Effecta Supra Aero
Är total nybörjare på pellets (skriver mitt första inlägg) så ursäkta en dum fråga - BioBjörn Viking B16 verkar ju inte vara en rörbrännare när jag kollar på energibiten. Eller är det en rörbrännare även om röret är fyrkantigt? Kommer en BioBjörn att hålla i en CTC 1200? Annars verkar ju Viking B16 fått goda recensioner här på forumet?

Du skriver att man skall satsa på 40kW-modellen. Hittar faktiskt ett par på Blocket varav en är från 2007. Har denna panna lägre motstånd än 25kW-modellen eller är problemet med mottryck generellt för CTC 1200? Anledningen till frågan är att jag kollar på ett hus med oljepanna från stenåldern parat med en Bentone oljebrännare från 2002. Har ingen budget för bergvärme och olja är ju ruin så något måste göras.

Tänkte att en CTC 1200 40 kW med en modern brännare kanske är en lösning men är den fundamentalt dålig för pellets?

/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel -07, SYM GTS 300i EVO -11. CTC 265B med NIBE ELK13, Mitsubishi FH35 VEHZ, HWAM 3420, Laxen 2 i bastuutförande
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: CTC 1200

Inlägg av psau »

Anders det finns en tråd "Hur billigt kan man komma undan?" som kan vara kul att läsa....

CTC1100, CTC1200, Nibe City är alla trånga men effektiva pannor, alla funkar med pellets men måste sotas ur OFTA. Du får ekonomi i bytet om du klarar att byta pannan själv, måste du ta in en röris är jag mer tveksam till om det inte är bättre att köpa en lite nyare. Ja du får betala installationen även då men oftare finansierar man en nyare panna med lån och då är det lättare att ta en installation på 10'.

Om du ska köpa 40kW eller 25kW modellen av CTC tycker jag att husets behov ska få avgöra... I 40kW modellen kan du köra max 20kW pellets och i 25kW modellen 12,5kW, nackdelen med 40kW modellen är att du får ett par extra tuber att sota samt att om du har ett lite mindre hus kan balansgången mellan lagom rökgastemperatur och för låg sådan vara lite knepigare.

Min erfarenhet av att köra en Nibe City och en PX21 är mycket goda visst man får sota lite då och då, ett veckoförråd är en god måttstock... Personligen tittar jag på rökgastempen som avgör när det är dags att sota.
Jag är färgad av vad jag har själv och skulle inte byta till en CTC jag gillar min Nibe med PX21 har testat en B16GL några veckor men tycker att PX21:an funkar för mig bättre i denna panna.

Summerat är du händig; köp ngt billigt i gott skick och byt. Lägg undan pengar löpande till en ny panna längre fram när du tröttnat på att sota...

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Skriv svar