Kostnad för pellets jämfört med ved.

Kelvin
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tor 26 okt, 2006 14:58
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Kelvin »

Jag gav 5000 förra året för 30 "flakmeter" i fallande längd (5-6 m) har jag för mej. Kompisen som körde hem det med sin firmabil (timmerbil) trodde dock det var minst 40 kubik jag fick...
Vore skönt om man kunde få tag på något liknande i år, men jag är skeptisk :P
Ved Atmos DC75, fd oljetank på (sägs det) 3m³ + ny Akvaterm 3m³ bredvid, kulvert från första tanken in till ny Akvaterm soltank på 750 l. Laddomat 21-100, Laddomat 5030, Laddomat 31 "sol" och Thermomatic EC Home WL. Funkar klockrent!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Stepside. Det är det många som undrar. Många säger att dom har gratis ved men alla vedeldare kan väl inte ha skogsskiften?
Egentligen skulle man veta hur många kilo ved som fått torka från april till november man får ut från en kubikmeter långved. Då kunde man direkt jämföra med pelletspriser och bara korrigera lite för olika vatteninnehåll.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Jag har ju egen skog så veden är så sett gratis fast min motorsåg kostar nästa 7 tusen, traktorn och skogskärran kostar också en slant liksom bränslet till såg och traktor. Trots att jag redan har dessa vektyg så eldar jag med pellets därför att 1: har för trångt i pannrummet för att instalera en vedpanna och dess tankar.2: Installera detta system inkusive bygga ut källaren för att få plats kostar mer än en att installera bergvärme och bergvärme gör huset lättare att sälja när den dagen kommer, vedpanna i huset är rena bojsänket. 3:Veden skall sågas ned två år innan man kan andvända den till eldning så god framförhållning krävs. 4: Hela hanteringen med sågning, klyvning och huggning samt travning i föråd är något jag fick nog av som grabb, det fodras någon som ser det som en hobby för att hålla på. Jag lägger hellre tiden på hobbyn jag gillar att hålla på med och köper pellets.
CTC 171 B med Torsby Mini .
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

nej jag är absolut inte sur på vedeldare hansson... jag känner bara att den allmänna uppfattningen i sverige är att ved är så billigt,bra och ett säkert kort att satsa på då el blir dyrare och pelletspriserna följer elpriset. det kanske är så att MÅNGA har tagit till sig detta och sitter på en vedinstallation för 150,000kr och staplar sin ved,eldar varje dag oavsett lust och tid sen betalar samma pris för värmen som "lata" pelletseldare i slutändan? ps:jag har inte varit ner i pannrummet på 15 dgr ännu då jag sitter här å skriver hela tiden,ska gå ner å göra ett ryck-inte för att jag måste men så är det gjort,kan jag lata mig i en 2-3 veckor igen :lol:
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Ja du stepside du lär nog aldrig få svar på din fråga.
Ved kan vara billigt och det kan vara dyrt.
Och pellets kan vara billig och det kan vara dyrt.

En snabb titt på blocket visar att det skiljer mycket på priserna

Håkan S Med dom förutsättningarna skulle jag inte heller valt ved.
Veden går utmärkt att fälla på vintern och elda nästa vinter.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

skulle bli grymt besviken själv iaf om jag ganska seriöst satsat på ved och det visar sig att det är likvärdigt pellets i pris då ingen "ved-bonde" på en radie av 20 mil ger "rätt pris". med pellets vet man på ett ungefärligt vad det kostar per kg och vad man får för ett kg,skiljer givetvis lite var man köper men inte hutlöst,sen är det ju värt en del att inte tvingas ner i pannrummet varje dag osv. tror många ångrat sig,insett ett å annat,hållt käften och installerat bergvärme. jag är INTE anti ved bara lite kritisk :wink:
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Det skulle kosta mig ca 18 000 kr att värma med pellets.Då skulle jag verkligen vara besviken. Just nu så eldas det gamla parkett golvet och byggspill. Billigt
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Då kan du ju tänka dig hur besviken jag är: Här går det åt pellets för över 20 papp om året. Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Detta året räknar jag med att pelletseldningen kostar mig 16K sek. Har idag två pallar kvar. Tar ett tag att betala av om jag skulle investera i vedeldning. Dessutom kan jag istället sälja veden och köpa pellets och då blir mellanskillnaden mindre. Förutsatt då att jag hade tyckt det var roligt att hantera ved. Den ved jag idag tar ut vid nödvändig gallring eldar jag upp i fritidshusets braskamin.
CTC 171 B med Torsby Mini .
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Bästa du kan göra med veden är att kapa upp den i 30cm längder, klyva, stoppa i säckar och ställa dig vid parkeringen till något köpcentrum och sälja. Där får du dubbelt så mycker per kilo för veden som vad pellets kostar.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Ja men att elda är ju inte det dryga.Det är att hugga klyva.
Alltså så eldar jag den hellre än att stå och sälja den vid något köp centrum

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
DanielK
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 30 aug, 2010 12:48
Ort: Östra Rödeby - Karlskrona

Frågor..

Inlägg av DanielK »

Hej, jag igen! =)

Varit i kontakt med 2 firmor ang. pellets-brännare till min "Värmebaronen Combimax 30 UB"-panna.

Ena firman hakade på snacket och det hamnade på en PellX 35.
Andra firman där jag även tyckte att killen verkade veta vad han snackade
om var säker på att en KMP PX 22 skulle passa perfekt.

Fråga 1: Är "30 kW"-brännare ett måste för min panna?
Fråga 2: Vinner jag något på att byta ut termisk ventil+ladd-pump
mot en laddomat i samband med införskaffande av
pellets-brännare.
Fråga 3: Pannan är ju en självdragspanna. Bör jag vara observant på
något speciellt i samband med diskussioner med firmorna?


Tack än en gång för att ni tar er tid!
=)

/Daniel
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Torsten skrev:Då pannan är på 30 kW behöver du en 30 kW brännare.
I en 30 kW klarar man sej med en 20 kW brännare men man kan behöva köra den på max, 70-75% av märkeffekten på pannan brukar anges vilket gör 21 kW brännare till 30 kW panna för att nå 70%..
Calmar v33 mfl som varit gränsfall är på 35-40 kW
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Frågor..

Inlägg av André »

DanielK skrev:
Fråga 1: Är "30 kW"-brännare ett måste för min panna?
Fråga 2: Vinner jag något på att byta ut termisk ventil+ladd-pump
mot en laddomat i samband med införskaffande av
pellets-brännare.
Fråga 3: Pannan är ju en självdragspanna. Bör jag vara observant på
något speciellt i samband med diskussioner med firmorna?

/Daniel
1. Du ska klara dej med en 20 kW brännare..
2. Nej laddomat är just en termiskventil, Hur styrs laddpumpen idag? Går den hela tiden kan det vara ide att ordna så den går då brännaren går..
3. Nej då du bör ha tillräckligt drag då du kan elda ved, En bra dragbegränsare behövs om du inte har en idag.. Hör med Olle45 här på forumet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
DanielK
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 30 aug, 2010 12:48
Ort: Östra Rödeby - Karlskrona

Re: Frågor..

Inlägg av DanielK »

Har idag ställbar termostat på pannan som styr ladd-pumpen.

Jag försöker haffa Olle45... =)
1. Du ska klara dej med en 20 kW brännare..
2. Nej laddomat är just en termiskventil, Hur styrs laddpumpen idag? Går den hela tiden kan det vara ide att ordna så den går då brännaren går..
3. Nej då du bör ha tillräckligt drag då du kan elda ved, En bra dragbegränsare behövs om du inte har en idag.. Hör med Olle45 här på forumet..
Skriv svar