Panna Maga 41e med Pellx21 eller Pellx35?

kynoch
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 23 mar, 2011 20:11

Panna Maga 41e med Pellx21 eller Pellx35?

Inlägg av kynoch »

Hej

Tar hjälp av detta forum angående mitt förestående ev. pannköp.
Halvchansar med maga 40 vedpanna samt brännare.
Pannan är ju en "dark horse", få se hur den funkar.

Men leverantören vill smacka dit en pellx35, jag tycker det verkar stort.
Gör av med runt 13kw i timmen vid -30.
Eldar mot acktank 3000 lit.
Acktankstyrning ingår i offert så det går ju visserligen fort att fylla energi i tankarna med 35:an.
Men 35:an verkar bara gå att ställa ner till 30kw enligt broschyr.
Då funderar man vilken rökgastemp det innebär :?

21:an verkar mer lämplig, jag förstår att då kan man komma ner i rökgastemp och upp i verkningsgrad.

Tänker jag rätt eller fel?

Skiljer bara 2000 mellan brännarstorlekarna så på 15 år är det uthärdligt.

Har en utomordentlig atmos dc40gs dockad till tankarna idag.
Tyvärr har den inget vatten i panntoppen=>kan inte ha brännare i denna.
Och köra på patroner mitt i vargavintern tilltalar mig inte.

Kommer bara att bruka pellets dec-feb då jag förbrukar mer än hälften av veden dessa månader.

Så har någon några tips om både panna eller brännare tas dessa tacksamt emot.
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Bry dig inte om vad säljaren vill sälja, han trugar bara på kunderna det som ger högsta åf-provisionen och flesta lönsamma servicebesöken.

Titta på forumet vilka problem olika brännare har och bilda dig en uppfattning själv.
20 kW är för lite för en vedpanna då rökgastemperaturen blir för låg.
Pannan har väl stort askutrymme så varför inte en brännare med automatisk uraskning?
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
kynoch
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 23 mar, 2011 20:11

Inlägg av kynoch »

Det blir en Maga panna 41e med pellx35kw brännare, tydligen är pannan i komplett paket med denna brännare.

Kommer lägga upp litet bilder när panna blivit monterad.
Skönt att slippa hela brännarinkopplingen synkad mot en sugande fläktpanna.
Men ni kan ge er att jag ska vara närvarande vid montering och intrimmning för att "suga upp" all info.

Tack för input!
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Inlägg av velund »

Men inte ska du väl betala pengar för en så gammal och ofullständig produkt som Pellx? Blir bara problem för dig.
Ska du köpa nytt det som vi andra byter ut.
Automatisk uraskning skulle jag också vilja ha med en liten oljepanna.
I en vedpanna är väl askutrymmet stort så där kan det gå många veckor utan att tömma askan.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

PellX' n har blivit uppgraderat och förbättrat efter hand, velund. PellX är ingen dålig brännare - men den behöver omsorg och eftersyn av en kunnig användare för att fungera som den skall. Det finns folk här inne som har 10 - 11 år gamla PellX brännare som fortfarande är riktiga pelletsraketer :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Fast jag vill iallafall bli av med min så fort som möjligt...
kynoch
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 23 mar, 2011 20:11

Inlägg av kynoch »

Och det säger du nu när jag beställt :wink:

Som gammal vedeldare blir nog underhållet med brännaren som en västanfläkt jämfört med vedpusslet.

Tack vare detta forum så har jag checkat av många brännare och pellx verkar ha många problem men även andra märken har problem.
Men det mesta verkar gå att lösa.

Dessutom är kombinationen pellx+maga proveldad och testad.
Inte helt oviktigt när stora vedpannor ska köras mot brännare.
Och garanti på köpet med säljaren 20min härifrån bilvägen.

Enligt försäjaren var gordic pellx den mest driftsäkra brännare för att den hade bara en skruv.
Jo, jo där fick man ta ner säljaren på jorden och berätta om fördelen med internmagasin.

Vet inte om man skulle ha satsat på pellets om jag inte hade jobbat med elektronik och automation förut.

Som 70 årig gubbe novis gällande elektronik och motorer kanske det är säkrast med jordvärme.

Nu får framtiden utvisa om den här "halvgubben" klarar av sin bångstyriga pellx.

Har själv bara hört gott om pellx här i närheten.
Abret var bara att båda själv säljer pellx :wink:

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

kynoch skrev:
Har själv bara hört gott om pellx här i närheten.
Abret var bara att båda själv säljer pellx :wink:
Jag tror att du satsat rätt denna gång...Inga problem med reservdelar och garanti om du har säljarna bakom knuten..(gordicen är väl digital också :) ?...Kör bara inte full sula på brännaren kör på vad märkeffekten på pannan säger om det går så håller den läääänge och ger bäst avkastning ....
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Ja, jag hör alltså till de som har eldat med (KMP's) PellX i 10 år, och har alltså en äldre konstruktion. Numera kommer ju PellX brännare från annan tillverkare och har åtminstone en annan styrning.

I mitt fall är problemet främst att jag inte får (det dyra) brännarröret att hålla mer än högst 3 år med min förbrukning (12 ton/år), och att den (i min panna) är väldigt känslig för driftstörningar vid konstant stora effekttuttag som i julas.

Sen är den gamla styrningen extremt känslig, matningen ändrar 10% om man andas på potentiometern, men den borde jag väl ha bytt ut till modernare för länge sen.

Kort sagt: dyra reservdelar och dålig driftsäkerhet, men värre kan det ju vara, kolla Biona forumet tex...

Den större brännaren i en panna med mindre mottryck har säkert alla förutsättningar att fungera bättre. Fast jag förstår nog inte riktigt vitsen med rörbrännarkonstruktionen, slitdelarna blir ju av nöden invecklade och dyra, och dessutom är konstruktionen beroende av att det inre brännarröret tätar mot det yttre, annars får man ett enormt luftöverskott, vilket gör att man måste byta då det blir slitet.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jag tror att det som ligger PellX lite i fatet är att den i början trycktes in i alla möjliga och omöjliga pannor, och av installatörer som gått en snabbkurs (så snabb att de hade blixtlampa i arbetslampan) som ofta ställde in den fel så att man fick driftsstörningar och haverier.

Rörbrännare är ju den vanligaste formen för brännare just därför att det är färre komplikationer när man inte har en massa skruvar, kedjor och motorer som skall samverka för att det skall fungera. Man kan ju titta på forumen för Thermia/Ariterm och för EcoTech så ser man vilka problem är med sådana komplicerade maskiner. Många svär över rörbrännare, men faktum är att det finns något att svära över på alla brännare. Ju mer tid jag tillbringar här på forumet, ju mer övertygat rörbrännare anhängare blir jag :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
kynoch
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 23 mar, 2011 20:11

Inlägg av kynoch »

Det är ju i alla fall förnämligt med ett forum där man kan ventilera alla möjliga problemställningar.

Förr fanns ju endast brochyrer, man köpte och bad en bön att det skulle funka.

Heder åt de som orkar driva det.
Man bockar och tackar :D
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Bergatorparen, menar du inte att du är anhängare av övermatade fallrörsbrännare? Det finns ju andra än rörbrännare.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jo, det är precis vad jag menar. :wink:

Visst finns det andra brännare, men lat som jag är så kommer liksom inte de andra brännarna lika högt på listan som de överfallsmatade rörbrännarna. Om man förstår sig på Viking Bion, så är den perfekt för oss latmaskar: Snabb och enkel att rengöra och snabb och enkel att ta bort från pannan. Om jag skulle ha en brännare som inte var rörbrännare, så skulle nog IWABO Villa S2 stå en bra bit upp på listan.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Det naturliga sättet är väl annars att elda pellets i en skål som konstruktörer av modernare brännare blivit klara på. Röret är ju bara en efterlikning av oljebrännaren som gjordes i mitten på 90-talet och som sedan kopierats av icke så duktiga konstruktörer.
Röret ger:
Trång plats för pellets att förbrinna.
Svårighet att få dit ett riktigt förbränningsroster.
Framhoppande pellets som ramlar ut i pannan.
Materialspänningar i enkelbuktig yta som till slut leder till utmattning och sprickor.
Besvärligt att rengöra brännaren (krafsa långt inne i ett rör där man inte ser någonting)

Min förklaring till att PellX fortfarande tillverkas och säljs trots att det finns bättre produkter är att rörisarna får bra rabatter av tillverkarna när de säljer PellX.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Vicke912
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 25 mar, 2011 10:02

Inlägg av Vicke912 »

bergatorparen skrev:PellX' n har blivit uppgraderat och förbättrat efter hand, velund. PellX är ingen dålig brännare - men den behöver omsorg och eftersyn av en kunnig användare för att fungera som den skall. Det finns folk här inne som har 10 - 11 år gamla PellX brännare som fortfarande är riktiga pelletsraketer :wink:
I en annan tråd så angav du förväntad livslängd för ett roster till Eurofire till 40-50 ton pellets. Hur är det med livslängden på rostret till PellX som är uppgraderad och förbättrad? Kan det bli 50-60 ton pellets då?
Min Ulma som ser likadan ut har enligt förra ägarens pelletskvitton eldat bara omkring 14-16 ton pellets och ändå är själva röret tunnt och helt slut där pellets brunnit.
Vad händer om röret på en PellX spricker som röret på min brännare gjort? Bara att svetsa ihop?
Skriv svar