Nybörjare - Hög rökgastemperatur
Re: Nybörjare - Hög rökgastemperatur
bergatorparen: Utöver det som Honda redan nämnt, så lär knappast vattnet i toppen av pannan bli så pass varmt om det inte finns någon värme som tillförs där.
Torsten: Värmeljuset kommer att få en utmärkt verkningsgrad. Anledningen till en specad minimieffekt har antagligen med att rökgastemperaturen blir för låg annars. Dvs, verkningsgraden blir för hög.
För stod du inte min förklaring på turbulatorerna? Med din variant skulle man ha 2,5 mm spel för luften att passera på, det utrymmet skulle antagligen dessutom sota igen....
Torsten: Värmeljuset kommer att få en utmärkt verkningsgrad. Anledningen till en specad minimieffekt har antagligen med att rökgastemperaturen blir för låg annars. Dvs, verkningsgraden blir för hög.
För stod du inte min förklaring på turbulatorerna? Med din variant skulle man ha 2,5 mm spel för luften att passera på, det utrymmet skulle antagligen dessutom sota igen....
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Återigen: Detta sker när du underskrider den nedre gräns för brännarstorlek och har alltså inget att göra vare sig med turblulens eller laminärflöden. Vatten är en bättre värmeledare än gas, varför vattenburen värme oftare än inte är mer ekonomisk än luftburen. Det jag beskrivit är vad som sker när man går under den undre gräns för effekt, och inte något som helst annat. Energi vill alltid röra sig mot den lägre nivån, och om rökgaserna givit ifrån sig överskottet innan de när toppen av tubrören, så kommer energin att gå i just den riktningen - och blir till, från eldarens synpunkt, förlust. Jag vet att det är hela verkar kontraintuitivt, men åt andra sidan är det många saker som faller inom just den kategorin.
Men allt detta är, när allt kommer omkring, akademiskt eftersom de flesta ju kör med effekter som ligger innanför pannans rekommendera effektområde. Det är på utsidan om detta området som du får förlusterna antingen du går över eller under i effekt.
Men allt detta är, när allt kommer omkring, akademiskt eftersom de flesta ju kör med effekter som ligger innanför pannans rekommendera effektområde. Det är på utsidan om detta området som du får förlusterna antingen du går över eller under i effekt.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Oavsett effekt så kommer du aldrig att få det fenomenet. Vattnet i toppen kommer i det fallet inte att vara sa varmt.
Bra!! Honda!! Helt rätt! Tex en ved panna på 60 kw som eldas ur på en timme ger bara 30 kw om den eldas ur på två timmar.Mängden ved ,rökgas temp å verknings grad e den samma.Sen har vi verknings grad på pannan,1 Sen förbränningsverkningsgrad på brännaren.
Är inne på andra chipspåsen, spännande 

Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Värre än Arga Snickaren, ja. Jag börjar förstå varför han har så mycket att göra. Jag har dock sagt det jag har att säga, så får de andra leka vidare med sina spikband och kättingar och leva kvar i tron på att de är smartare än både ingenjörerna på CTC, Viessmann och andra som gör pannor - och det är det många som tror. Har det rätt? Svara på det den som kan

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Alla ingetgörer är perfekta. Det var en sådan som gjorde min panna. Bra då får den stå lääänge tilll....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Ingenjörer är väl inte mer perfekta än andra yrkesgrupper, men jag tror nog ändå de kan det de håller på med - annars skulle väl ingen velat betala deras löner?
På tal om din panna, Rod02, så kanske den överlever dig, och kanske inte. Vem vet? 1978 börjar på att bli ett tag sedan. Snart 34 år. Då var man ung och vacker, numera är man endast vacker
På tal om din panna, Rod02, så kanske den överlever dig, och kanske inte. Vem vet? 1978 börjar på att bli ett tag sedan. Snart 34 år. Då var man ung och vacker, numera är man endast vacker

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Bergatorparen: Gör mig en tjänst, läs min förklaring och svara på den här frågan:
Om man skickar in samma sak in i pannan (mängd rökgas med hög temperatur) och får ut samma sak ut ur pannan (mängd rökgas med låg temperatur), spelar det då någon roll för verkningsgraden vad som händer inuti pannan?
Svarsalternativ Ja/Nej/Vet ej.
(förresten som jag har hör det så var det: förr var jag "ung och vacker", nu är jag bara "och")
Om man skickar in samma sak in i pannan (mängd rökgas med hög temperatur) och får ut samma sak ut ur pannan (mängd rökgas med låg temperatur), spelar det då någon roll för verkningsgraden vad som händer inuti pannan?
Svarsalternativ Ja/Nej/Vet ej.
(förresten som jag har hör det så var det: förr var jag "ung och vacker", nu är jag bara "och")
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Hur går det för "trådskaparen".
Har du provat att plugga igen de rören som inte har turbulatorer monterade. Kan ju vara de som gör att rökgaserna blir högre pga att rökgaserna har fri väg och och därmed sämmre värmeöverföring.
Kan tänka mig att röken gärna tar lättaste vägen och då igenom de tomma rören. (rätta mig om jag har fel)
Vad gäller rökgasernas temperatur efter panna så tycker ajg att man nog inte ska jaga för mycket.
har du en RG-temp på 130-150 vid nysotad panna så ligger det rätt bra till. Lägre tycker jag inte man ska gå. För det gör inte några större besparingar samt att risken för kondensproblem ökar.
Då är det bättre att minska långduschar eller snåla med varmvattnet på annat sätt.
Har du provat att plugga igen de rören som inte har turbulatorer monterade. Kan ju vara de som gör att rökgaserna blir högre pga att rökgaserna har fri väg och och därmed sämmre värmeöverföring.
Kan tänka mig att röken gärna tar lättaste vägen och då igenom de tomma rören. (rätta mig om jag har fel)
Vad gäller rökgasernas temperatur efter panna så tycker ajg att man nog inte ska jaga för mycket.
har du en RG-temp på 130-150 vid nysotad panna så ligger det rätt bra till. Lägre tycker jag inte man ska gå. För det gör inte några större besparingar samt att risken för kondensproblem ökar.
Då är det bättre att minska långduschar eller snåla med varmvattnet på annat sätt.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Honda: Jag har läst din - hrm - "förklaring", och det som är tydligt är att du har inte förstått ett dyft av vad jag sagt. Jag kunde lika så gärna ha skrivit på papuanska (om jag kunnat mer än två - tre ord på det språket). Jag har uppehållit mig vid vad som sker i pannan, och ja: Kör med för låg effekt så får du kondens av det enkla skäl att det trots "återkoppling" och därmed läckage av värme från panntoppen ändå inte uppnås tillräckligt med temperatur för att förhindra att daggpunkten migrerar ner i skorstenen - men det var knappast min poäng. Jag skiter i detta sammanhang högaktningsfullt i kondens, och turar kring soffbordet. Jag såg att många hade svårt att se för sig hur det går till i en panna - i synnerhet om du kommer under minimumsgränsen för effekt. För att göra det enkelt: Inkomsten är lika med netto brännareffekt, pliktiga utgifter är lika med det som pannan kräver för att fungera, och förlusten är differentialen mellan inkomst och totala utgifter - i detta fall ett underskott som får skulden - differentialen mellan bör-temperatur och verklig temperatur att öka. Återkopplingen kan liknas vid räntor och kostnader vid inte att betala. Du eldar oavbrutet, men pannan blir bara svalare tills att den när botten.
Sammanfattningen kan göras med ett gammalt nordiskt ordspråk: För mycket och för lite fördärvar allt. Så enkelt är det.
Sammanfattningen kan göras med ett gammalt nordiskt ordspråk: För mycket och för lite fördärvar allt. Så enkelt är det.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
För svårt med tre svarsalternativ? Tolkar ditt svar som "Ja". Korrekt?
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Här är mitt svar, framförd av två som är snyggare än jag:

... och är du lika ful som är självviktig, spydig och elak, så kanske du skall vara tacksam för att du med slipper spela dig själv på bilden. Bara så det är klart: Hon i ljusblått spelar rollen som mig.
Nu får du skärpa dig...... vill du klaga på någon så gör det via pm eller likvärdigt. Här på forumet SKALL vi inte hålla på med att "kasta" spydigheter på varandra. / Roli moderator

... och är du lika ful som är självviktig, spydig och elak, så kanske du skall vara tacksam för att du med slipper spela dig själv på bilden. Bara så det är klart: Hon i ljusblått spelar rollen som mig.
Nu får du skärpa dig...... vill du klaga på någon så gör det via pm eller likvärdigt. Här på forumet SKALL vi inte hålla på med att "kasta" spydigheter på varandra. / Roli moderator
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Hrm jag hoppar över de två senaste inläggen och svarar "deasstore", jag rök gaserna kommer i möjligaste mån att ta den enkla vägen med minst motstånd. Så innan dessa är antingen pluggade eller med turbolatorer kommer rökgastempen vara felvisande. Nu är det så att mängden utvecklad rökgas kommer att vara mer än de öppna tuberna kan svälja så en stor del kommer att gå via tuber med turb. i.
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Bergatorparen: Jag försöker faktiskt undvika att vara elak, jag vill bara bena ut fakta och hoppas lära mig något nytt om det är nåt jag har missat. Därför försöker jag bena ut själva kärnfrågan och ställer korta koncisa frågor då debatten svävar ut och missar målet, det kan kanske upplevas som elakt.
Men jag kanske är ensam om att vilja lära mig något.
Du kanske uppfattade att jag kritiserade ditt resonemang om vad som händer inuti pannan. Min avsikt var att visa att det, även ifall det är sant, trots det är irrelevant.
Och jag hoppas fortfarande att någon nånstans kanske skulle kunna tänka sig att visa var jag har fel, om jag har det. Jag vill inte fortsätta att leva i självbedrägeri.
Psau: Det du säger är absolut inte fel, men mera precist är att säga att rökgasflödet fördelas på de olika kanalerna i proportion mot flödesmotståndet i kanalerna. Dvs flödet genom kanalerna med turbulatorer blir ju inte noll, men betydligt lägre än genom de öppna kanalerna.
Men jag kanske är ensam om att vilja lära mig något.
Du kanske uppfattade att jag kritiserade ditt resonemang om vad som händer inuti pannan. Min avsikt var att visa att det, även ifall det är sant, trots det är irrelevant.
Och jag hoppas fortfarande att någon nånstans kanske skulle kunna tänka sig att visa var jag har fel, om jag har det. Jag vill inte fortsätta att leva i självbedrägeri.
Psau: Det du säger är absolut inte fel, men mera precist är att säga att rökgasflödet fördelas på de olika kanalerna i proportion mot flödesmotståndet i kanalerna. Dvs flödet genom kanalerna med turbulatorer blir ju inte noll, men betydligt lägre än genom de öppna kanalerna.