SPG motor till skruven trasig?

Skriv svar
n_wolle
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 10 dec, 2008 22:10
Ort: Uppsala

SPG motor till skruven trasig?

Inlägg av n_wolle »

Hej,

jag har en Biomatic+ 20 som har en SPG motor som matar upp pellets mha skruven.

Är ganska säker på att den är trasig, har skruvat isär den och när jag kör igång matning så snurrar axeln bra sakta. Kanske 50-60 rpm, enligt specen står det 1200rpm (stämmer det?).

Hursomhelst, det är en S8M79-M80 modell, varav motorn är S8I25GX-TCE(M79).
Vart hittar man en ny sådan och vad ligger priset på (mellan tummen pekfingret)?

Växellådan verkar snurra och reagera bra då jag manuellt snurrar axeln så jag behöver nog endast motorn.

Någon som har tips om detta?

Tack på förhand!

/Niclas
Frågar man inte så lär man sig inte.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: SPG motor till skruven trasig?

Inlägg av Taxen »

Har inte räknat varven men 50-60,känns som normalt.1200 kan ju vara själva elmotorn,men sen varvar växellådan ner den.Har du kollat så inte låsskruven har lossnat?Nu vet jag inte exakt hur din motor/skruv ser ut,men min skruv(bult) hade lossnat en gång och då slirade den mot spiralen.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
n_wolle
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 10 dec, 2008 22:10
Ort: Uppsala

Re: SPG motor till skruven trasig?

Inlägg av n_wolle »

Nej, låsskruven sitter ordentligt. Har varit tvungen att dra åt den tidigare så det var första saken jag kontrollerade.

Kollar man på motorns spec så står det 1200rpm, och när jag sa 50-60 rpm så menar jag innan växellådan. Dvs jag har monterat loss motorn från växellådan och kört den och då snurrar axeln/kuggen endast i den hastigheten samt att motorn vibrerar lite konstigt.
Frågar man inte så lär man sig inte.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: SPG motor till skruven trasig?

Inlägg av Taxen »

Har du en silverfärgad kondensator som sitter vid elanslutningarna,så kan det vara den som är paj.Det har skrivits om det tidigare.Kolla under SÖK knappen om du kan hitta något kondensator.Jag skall också in och söka om jag finner nåt :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: SPG motor till skruven trasig?

Inlägg av Taxen »

Är det en sån här som på sid 5?
http://www.contradex.hu/img/spg.pdf
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
n_wolle
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 10 dec, 2008 22:10
Ort: Uppsala

Re: SPG motor till skruven trasig?

Inlägg av n_wolle »

Ja, dock vet jag inte vad tce innebär. Men min har 0.29 A, annars verkar de lika.

Ska kolla kodningen imorrn, nu ska det sovas! Hur ser man om den har pajjat?
Frågar man inte så lär man sig inte.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: SPG motor till skruven trasig?

Inlägg av Taxen »

Kanske dom här har något.Du kan ju kontakta dem på måndag och höra dig för.
Verkar inte vara billiga grejer :shock:
Annars är det väl Aritherm som gäller för att kolla läget.
http://www.forco.se/forco_butik/FORCO_TEXT08.htm
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: SPG motor till skruven trasig?

Inlägg av Becker »

Är det en sådan?
Bild

Då har jag en motor med trasig växellåda... Jag köpte då en ny motor och låda, sen såg jag att man kunde köpa bara växellådan :evil:

Den kan jag sälja... men inte gratis, då jag tror att den kan vara bra att ha som reservdel :mrgreen:
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: SPG motor till skruven trasig?

Inlägg av psau »

Tror att pelletsteknik.se kan ha spg de har iaf Shimyoung (eller hur det nu stavas). Shimyoung och spg har samma hålbild och 10mm axel ut från växellåda så ev kan du köpa ett helt kit om du inte hittar bara motorn till ett överkomligt pris...

Men testa att byta kondensatorn först det är ett relativt vanligt fel. Tyvärr ser man inte alltid att den är paj. Leta efter ngt lite hål som det ser ut att antingen ha runnit ngt ur eller har fått en liten uppbuktning...

En ny kondensator kostar mellan 30-100kr så det kan vara värt att testa, ett av de dyrare ställena som har är elfa.se men de levererar snabbt och har mycket på lager.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Skriv svar